Til pædagoger

Introduktion: Sådan bruger du Hej hund i børnehaven og børnehaveklassen

Hej hund handler om at lære børnene at forstå hundens sprog – altså læse hundens kropssprog, så vi undgår konflikter eller angst mellem børn og hunde. Det er helt centralt, at vi gør børnene i stand til at aflæse faresignaler og vide, hvornår de skal få en voksen til at hjælpe dem, før de farlige situationer opstår.

Hej hund skal være et redskab til at oplyse om - og fremme det gode forhold mellem hund og barn. Det er vigtigt, at børnene lærer at være agtsomme i potentielt farlige situationer, men det er også vigtigt, at man ikke skræmmer børnene. For de fleste børn og voksne er hunde søde og sjove, men det er afgørende, at forstå hvad hunden siger, så man kan forstå, hvornår hunden ikke har lyst til at tale eller bare er i dårligt humør.

Det anbefales, at man som dyrlæge eller pædagog tage udgangspunkt i den powerpoint, som Hej hund har lavet til undervisning af små børn. Powerpointen lægger op til samtaler som:

- Samtale om hunde-kropssprog ud fra konkrete eksempler
- Samtale om situationer fra spillet Hej hund
- Samtale om hvordan man hilser på en hund
- Der er mulighed for at arbejde videre på powerpointen, så det er kun fantasien, der sætter grænser

Når man skal undervise, så kan man evt. få børnene til at tale om deres egne oplevelser med hunde. Har de selv en hund? Hvorfor er deres hund sød og sjov? Hvordan hilser børnene på fremmede hunde? Har børnene mødt nogle sure hunde? Hvad gjorde de i den situation? Er der nogen, der er blevet bidt af en hund? Hvordan skete det? Osv. Børn vil som regel gerne snakke om deres kæledyr, og de kan lære meget af at høre hinandens erfaringer.

Man kan også gøre undervisningen meget konkret – ved at gøre ved børnene hvad mange ofte gør ved hunde.  f.eks. ”fange” en de friske og frejdige børn i gruppen og give barnet en ordentlig krammer selvom de ikke vil. Klappe dem på hovedet. Bede dem om at sætte sig. Trække af sted med dem osv.

Barnet vil sikkert grine og krybe lidt sammen, fordi det er mærkeligt, at en fremmed voksen gør sådan. Man kan så spørge barnet – og flokken, om de synes, det er rart at blive omfavnet på den måde af en fremmed. Det synes de jo næppe, så kan man tale med børnene om, at hunde har det på samme måde. Hunde kan heller ikke lide, når fremmede overskrider deres grænser. Derfor er det vigtigt at aflæse, hvordan hunde reagerer, når man klapper og aer dem.

Læs mere i Powerpointen og den tilhørende vejledning fra spillet Hej hund, så har du en god rygsæk fyldt af information og undervisningsmateriale, så du kan komme i god dialog med børnene.

God fornøjelse med undervisningen – og husk du er altid velkommen til at kontakte os med dine idéer, erfaringer osv.

Den Danske Dyrlægeforening   |   Peter Bangs Vej 30   |   2000 Frederiksberg   |   Tlf. 3871 0888   |   E-mail: ddd@ddd.dk